Om selskapet
Sjøtransport AS er et selskap som driver med eiendomsforvaltning, utleie av leiligheter og næringslokaler samt utleie av båtplasser.
Selskapet ble etablert i 1974 av Jan Gustav Helgesen. Daglig leder i dag er Frode Helgesen.
Historien om Sjøtransport AS
Det hele startet med at Jan Gustav Helgesen etablerte Sjøtransport. Jan jobbet som formann på Teknisk Isolering og startet opp selskapet da han innså at offshore bransjen hadde behov for leie av lektere, båter og personell.
Den første båten var Senjabuen, så kom Hundvågbuen, Twin tug , Eivindvik, Milmerry, Grissly, Pyntesund 1, Pyntesund 2, Spisøy, Lars Tore, Lysefjord/Fjordlys, Nappen, Rusken og Fromo Tug.
Sjøtransport drev med utleie av personell til Rosenberg Verft samt Norwegian Contractors helt fra starten av oljeeventyret, Samt på Shell raffeneriet og i Nordsjøen. Selskapet leide ut folk til Stavanger laste og losse kontor.
Twin tug ble kjøpt fra Holland og var en meget særegen båt med henhold til utsende. Mange lurte på hva dette var for slags båt. Denne var beregnet for å skyve lekteren foran seg i kanalene. Den hadde en stor pyssjerbaug , som ble brukt til å sette mot lekterene, videre ble lekterene festet med wire fra 2 wirespill som gikk fra akterdekket og frem , dette for å ha full kontroll på lekterene.
Eivindvik var en båt som ble kjøpt fra stedet Eivindvik på møre, denne hadde gått som ambulansebåt.
Skulejarl ble kjøpt fra Florø og ble omdøpt til Pyntesund, dette var også en båt som hadde vært ambulansebåt og skyssbåt i Florø. Passasjerbåtene ble brukt å frakte arbeidsfolk fra Rosenberg til plattformene som ble bygget på NC, Samt som vakt båter ved Byfjorden og Gandsfjorden.
Sjøtransport var med på begge snuopperasjonene av Alexander Kielland plattformen . Vi har også vært med på all bygning av plattformer både i Stavanger , Stord og Vats .
Butikken på Engøy samlingssted hobby for Jan Helgesen.
Butikken ble startet på Engøy i 2 etasje. Etter en stund ble den flyttet ned på kaiområde der solgte vi diesel og dagligvare til besøkende. De ansatte i butikken kjørte å leverte mat og drikke til folkene på øyene med både bil og båt.
Delikatessen i bekkefaret. Video butikken i Sandnes . butikken på buøy kaien salg av biler for SR-Bank og veteranbil butikken ved Strømsbrua.
Kjøp og salg av maritimt utstyr og antikviteter. Utleie av selskapslokalet og leiligheter, samt utleie av hybler . Selskapet kjøpte også båtene fra bunkers stasjonen på Sølyst , som reiste rundt og bunkret båter i havnebassenget med drivstoff. Mobilkraner både terreng gående og vanlige, samt kjøp og salg av båter.
Antall ansatte på det meste var 100 stk, sjøfolk, riggere, trukførere, kranførere og lagermedarbeidere.
Uttalelese fra tidligere ansatt i Sjøtransport AS
Dette sier Hagbart Alstergren Sandberg som var ansatt i Sjøtransport fra 1979 til 1983.
Følgende båter og skip var registrert hos Sjøtransport A/S:
- Senjabuen
- Hundvågbuen b.1976
- Milmerry b.1967
- Eivindvik b1972
- Nappen b.1895
- Rusken b.1936
- Grissly b.1953
- Skule Jarl/ Pyntesund
- Fromo Tug b.1978
- Lars Tore b.1949.
- Twin Tug b.1976
- Lysefjord b.1933
- Transportslep b.1975
Firmaet eide også 9 lektere som ble utleid til forskjellige oppdrag.
Jan var meget dyktig og greide å få den store kontrakten med Rosenberg med frakting av personell og materialer fra Buøy til de store betongplattformene som lå fortøyd i Gandsfjorden i skarp konkurranse med Håland, Jonassen og Østbø og John Lunde. Det betydde at alle fartøyene involvert og lektere var på døgnleie året rundt og i min tid ble plattformene Statfjord A og B samt Gullfaks A når de ble utrustet. Både riggere og taubåter var involvert i snu operasjonene av Alexander Kielland plattformen.
Jeg vil minne om at alle som Jan sendte rundt på rigger og andre arbeidsplasser så fikk alle gode arbeidsklær utlevert samt vernesko med stål foran i skoen for beskyttelse av tær. Dette var ikke vanlig praksis andre plasser og det viste at han var omtenksom og brydde seg om de som arbeidet for ham. Han tålte ikke at noen ikke fortalte sannheten til ham da fikk du passet påskrevet og han forlangte du skulle stå på når du hadde fått et oppdrag.